Początek sezonu żeglarskiego - jak się przygotować?

Zaktualizowano wczoraj

Przygotowanie do sezonu żeglarskiego to złożony proces. Nie wystarczy mieć dobry sprzęt i odpowiednie umiejętności - warto również zawczasu zadbać o swoją kondycję psychiczną i fizyczną, a także wzmocnić organizm, aby był w stanie podołać tak dużemu wysiłkowi, jakim jest żeglarstwo. Dlatego przygotowania powinny być zaplanowane i zrealizowane z dużym wyprzedzeniem, aby wszystko udało się zrobić na czas.

Sprawdź swój układ paliwowy

Żaglówka powinna być dogłębnie sprawdzona przed wyruszeniem w podróż. Sprawdź filtry, wirnik, filtr powietrza, wymień olej w silniku i skrzyni biegów, kable i linki sterujące oraz dławnicę rufową. Upewnij się, że wszystko działa poprawnie w układzie paliwowym zanim wyruszysz na wodę. Zaoszczędzisz w ten sposób czas i pieniądze, ponieważ, uwierz nam, nie chcesz, aby na oceanie zabrakło Ci paliwa. Zwróć szczególną uwagę na połączenia między zbiornikami a wężami, ponieważ jest to główne miejsce występowania korozji. Dodatkowa wskazówka: uruchom silnik i upewnij się, że jest on prawidłowo odpowietrzony. Nie zapomnij też o woskowaniu kadłuba. Sprawdź zarówno maszt jak i rozpórki, wyczyść szynę żagla, wycentruj takielunek. Skontroluj wszystkie metalowe elementy pod kątem korozji i uszkodzeń, sprawdź czy nie są postrzępione i upewnij się, że wszystkie okucia i koła pasowe są nasmarowane. Jeżeli części żaglówki są uszkodzone to koniecznie trzeba je wymienić na nowe. W tym celu najlepiej zakupić brakujące części żaglówki w sklepie żeglarskim np. https://sklepwind.pl/. W sklepie tym znajdują się również niezbędne akcesoria, które są niezbędne do bezpiecznej morskiej podróży żaglówką. 

Przyjrzyj się olinowaniu ruchomemu

Ponieważ olinowanie ruchome jest często poddawane ogromnemu ciśnieniu, ważne jest, aby regularnie je sprawdzać. Umyj i wymień elementy, jeśli wyglądają na zużyte lub zaczynają się strzępić. Upewnij się, że elektryka jest sprawna i skalibrowana. Radio, Globalny System Pozycjonowania (GPS), logi i sonda głębokości powinny być sprawne i odpowiednio skalibrowane. Bądź szczególnie ostrożny, jeśli poprzedniej jesieni usunąłeś wirnik logu: pamiętaj, aby go założyć z powrotem, bo inaczej łódź może zatonąć po ponownym wynurzeniu. Jeśli nie został on usunięty, zadbaj o to, aby zawiesia podnośnika łodzi nie uszkodziły go podczas ponownego wodowania. Sprawdź armaturę pokładową. Sprawdź, czy zawory działają i czy są wykonane z brązu lub nylonu, a nie z plastiku lub mosiądzu. Obsługuj je często, aby uniknąć ich zatarcia. Do każdej śluzy powinno się także przymocować stożkowate kołki z miękkiego drewna jako awaryjny korek. Sprawdź węże i zaciski. Sprawdź, czy wszystkie węże nie są zniszczone, podziurawione, skorodowane lub przetarte. Dotyczy to również tych, które biegną tylko wewnątrz łodzi, takich jak przewody grzewcze, połączenia rurowe czarnej lub szarej wody, przewody paliwowe i gazowe oraz przewody doprowadzające słodką wodę. Klipsy na wszystkich zaworach muszą być wykonane z nierdzewnej stali morskiej, ponieważ klipsy z domowej stali bardzo szybko zardzewieją.

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]

Może też Cię zaciekawią

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.