Szybowcowa Góra (561 m n.p.m.)
Szybowcowa Góra (niem. Schieferberg, 561 m n.p.m.) to góra w Grzbiecie Małym Gór Kaczawskich. Na szczycie Szybowcowej Góry znajduje się lądowisko, a jej zbocza to raj dla lotniarzy i paralotniarzy. Teren Góry Szybowcowej jest wspaniałym miejscem spacerowym jak i widokowym na panoramę Kotliny Jeleniogórskiej i Karkonoszy.
W części południowej jest zbudowana ze skał metamorficznych – łupków serycytowo-kwarcowych z grafitem, zieleńców i łupków zieleńcowych, należących do metamorfiku kaczawskiego oraz z górnopaleozoicznych skał wulkanicznych – porfirów. W części północnej zalegają na nich osady górnokredowe – margle ilaste, wapienie margliste oraz piaskowce. Osady te są częścią jednostki geologicznej zwanej rowem Wlenia. W 1924 wybudowano na górze szybowisko wykorzystujące znakomite warunki naturalne. Silne prądy wznoszące umożliwiają osiąganie pułapów do 10 000 m.
Źródło: wikipedia.pl
W roku 1924 wybudowano Szybowcowej Górze szybowisko wykorzystujące znakomite warunki naturalne. Silne prądy wznoszące umożliwiają osiąganie pułapów do 10 000 m.
W roku 1924 w Grunau założono europejskiej sławy drugą w Niemczech (i tym samym na świecie) Szkołę Szybowcową, Segel-Flugschule, wykorzystującą znakomite warunki naturalne góry Szybowisko (561 m npm), co było szczególnie ważne, jako że starty odbywały się wówczas z lin gumowych lub wyciągarek - wysokość względną 200 m, związane z wiatrami fenowymi silne prądy wznoszące umożliwiające osiąganie pułapów do 10 000 m i łatwy dojazd - wzniesiono budynki mieszkalne, hangary i warsztaty. W roku 1929 wybudowano na Szybowisku kosztem 26 000 RM wielki hangar i jednocześnie podjęto w Jeżowie, Piechowicach i Jeleniej Górze produkcję szybowców szkolnych i wyczynowych, zaś obliczu II wojny światowej charakter szkolenia został zmilitaryzowany. Po wojnie, w 1945, na bazie niezniszczonej niemieckiej wytwórni w Jeżowie powstały Okręgowe Warsztaty Szybowcowe, początkowo remontujące, a od 1947 również produkujące szybowce, których ogółem powstało tam ok. 900, poza wytwarzanymi także częściami do samolotów
Również lotnisko na Szybowisku funkcjonuje współcześnie, służąc Aeroklubowi Jeleniogórskiemu i Centralnemu Ośrodkowi Lotniczemu ZHP, choć starty szybowców formalnie przeniesiono w 1950 do Jeleniej Góry, co miało związek z upowszechnieniem się startów za samolotami.
Źródło: wikimapia.org