Dworzec Warszawa Zachodnia

Data powstania obiektu: XIX/XX w.

Warszawa Zachodnia – jedna z najważniejszych stacji kolejowych w Warszawie, znajdująca się na linii średnicowej, na zachód od stacji Warszawa Centralna, w pobliżu ronda Zesłańców Syberyjskich.

Według klasyfikacji PKP ma najwyższą kategorię dworca Premium. W obrębie kompleksu dworcowego znajduje się również dworzec autobusowy i biurowiec, w którym siedzibę ma PKP, PKP Intercity i PKP Informatyka.

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 40 200 pasażerów na dobę, co dawało jej 8. miejsce w Polsce.

Infrastruktura
Od końca 2015 funkcjonuje dworzec położony po południowej stronie stacji kolejowej (na Ochocie) od strony Alei Jerozolimskich (pod numerem 142). Znajduje się w nim 6 stanowisk kasowych, biletomaty, bankomaty, poczekalnia, przechowalnia bagażu, toalety, pokój dla matki z dzieckiem, Punkt Obsługi Pasażera ZTM część handlowo-usługowa. Przed dworcem dodatkowo powstała strefy postojowe typu kiss&ride. Dworzec znajduje na poziomie -1, a jego powierzchnia wynosi 1300 m².

Po północnej stronie stacji kolejowej (na Woli) od strony ul. Tunelowej (pod numerem 6), znajduje się stary budynek dworca, w którym są kasy biletowe, informacja, toaleta, kiosk, pomieszczenie ochrony, bankomat i automat z napojami. Powierzchnia dworca to 400 m². Na terenie dworca istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnego internetu bezprzewodowego.

Znajduje się tutaj 8 peronów: 7 z nich znajduje się pomiędzy ul. Tunelową a Al. Jerozolimskimi. Pod 7 pierwszymi peronami znajduje się tunel łączący oba dworce. Schody z peronów do tunelu pozbawione są ułatwień dla niepełnosprawnych. W tunelu przy wejściu na peron nr 2 znajduje się kasownik biletów ZTM.

Peron nr 8 znajduje się pomiędzy ul. Tunelową i al. Prymasa Tysiąclecia, dojście do niego możliwe jest jedynie w poziomie szyn.

Peron nr 1 (WKD) znajduje się na wysokości 400 mm nad poziomem główki szyny, perony o numerach od 2 do 7 na wysokości 860 mm, a peron nr 8 na wysokości 830 mm. Na peronie WKD znajduje się automat biletowy WKD.

Obiekty zabytkowe
W rejonie stacji znajduje się kilka budynków wpisanych w latach 2012-2016 do gminnej ewidencji zabytków: zespół parowozowni Warszawa Zachodnia (ul. Tunelowa 2A), budynek magazynowy DŻWW (ul. Tunelowa 2A), budynek techniczny parowozowni DŻWW (ul. Tunelowa 2B), budynek warsztatowy (ul. Tunelowa 5), nastawnia dysponująca WZD (ul. Tunelowa 8), budynek dawnej nastawni kolejowej (ul. Tunelowa 2). Ten ostatni został wpisany również do rejestru zabytków pod numerem A-1457 z 2018-09-25. Ponadto w pobliżu stacji znajduje się kilka wpisanych do rejestru zabytków schronów bojowych Ringstand 58c z 1944.

Dworzec autobusowy
Obok stacji funkcjonuje także dworzec autobusowy, którego właścicielem i operatorem jest przedsiębiorstwo Polonus. Dworzec posiada 11 stanowisk odjazdowych dla autobusów, dodatkowo znajdują się w nim m.in. kasy biletowe, informacja, przechowalnia bagażu, punkty gastronomiczne, usługowe i handlowe, punkt pocztowy, toalety oraz hostel.

W 2018 roku z dworca odjechało 130 tys. autobusów, z których skorzystało 3 mln podróżnych.

Biurowiec West Station
W bezpośrednim sąsiedztwie stacji znajduje się 14-kondygnacyjny biurowiec West Station, w którym swoje siedziby mają m.in.: PKP, PKP Intercity i PKP Informatyka. Budynek posiada bezpośrednie połączenie z dworcem kolejowym na poziomie -1.

Ruch pociągów
W 2017 roku stacja obsługiwała około 1 tys. pociągów i 60 tys. pasażerów dziennie, co czyniło ją najbardziej obciążoną stacją w Polsce.

Na stacji zatrzymują się:

  • wszystkie pociągi obsługiwane przez PKP IC, tj. kategorii: Express InterCity Premium, Express InterCity, Euronight, Intercity oraz TLK;
  • pociągi Interregio (na trasie Warszawa – Łódź) obsługiwane przez Przewozy Regionalne;
  • weekendowe pociągi osobowe Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (również na trasie Warszawa – Łódź);
  • komercyjne pociągi osobowe Dragon (Warszawa – Kraków) i Słoneczny (Warszawa – Gdynia/Ustka) obsługiwane przez spółkę Koleje Mazowieckie.

Powiązania komunikacyjne
Po południowej stronie dworca znajduje się przystanek ZTM Dworzec Zachodni, a po stronie północnej znajduje się przystanek Dworzec Zachodni (Tunelowa). Po stronie południowej znajduje się również postój taksówek. Po obu stronach dworca znajdują się parkingi.

Plany na przyszłość
Władze Warszawy planują, aby podczas budowy linii tramwajowej z Wilanowa do Dworca Zachodniego powstał tunel tramwajowy pod dworcem i torami. Ma to być najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Długość tunelu ma wynieść 850–1000 m, a przystanki mają znaleźć się po obu stronach torów kolejowych. Przy dworcu zaplanowano trzy przystanki tramwajowe. Pierwszy z nich ma zostać uruchomiony na przełomie 2020 i 2021, dwa następne po przedłużeniu linii na Wolę do planowanej trasy wzdłuż ul. Kasprzaka.

Na lata 2019–2021 PKP PLK planuje przebudowę stacji, w ramach której ma powstać m.in.: wspólne zadaszenie wszystkich peronów, nowy peron i przejście podziemne prowadzące do peronu linii obwodowej. Przewiduje się także znaczące poszerzenie tunelu pod peronami.

Właściciel dworca autobusowego – przedsiębiorstwo Polonus również planuje budowę nowego dworca autobusowego.

W przeszłości planowano, że pod stacją kolejową znajdzie się również stacja metra planowanej linii M3, jednakże później zaniechano tych planów.

Źródło: wikipedia.pl

W rejonie ulicy Tunelowej na przełomie XIX i XX w. zbudowano parowozownię z żurawiem i obrotnicą oraz składy węgla. Infrastruktura ta była związana z ówczesną stacją towarową Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej położoną bardziej na wschód, później przekształconą w stację Warszawa Główna Osobowa.

Stacja Warszawa Zachodnia powstała w ramach przebudowy linii średnicowej prowadzonej w latach 1919–1933. Początkowo nosiła nazwę Warszawa Czyste.

W czasie okupacji niemieckiej 4 marca 1944 roku oddział Kedywu Armii Krajowej przeprowadził na dworcu akcję „Panienka” – zamach na Karla Schmalza, dowódcę posterunku Bahnschutzpolizei znajdującego się na dworcu

Podczas powstania warszawskiego i po jego zakończeniu z Dworca Zachodniego odchodziła większość transportów, którymi Niemcy przewozili warszawiaków do obozów w Pruszkowie i Ursusie. Ruch na dworcu przywrócono w lutym 1945

Po wojnie dworzec nie rozwijał się i pełnił podrzędną rolę. Dopiero w latach 70. XX w. połączono perony tunelem podziemnym z przystankiem Warszawskiej Kolei Dojazdowej, a w roku 1980 zintegrowano z Dworcem Autobusowym.

16 czerwca 2011 PKP i słowackie przedsiębiorstwo HB Reavis podpisały umowę na budowę nowego budynku dworcowego wraz z kompleksem biurowców West Station w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

20 maja 2012 pobliski przystanek Warszawa Wola został formalnie włączony do stacji Warszawa Zachodnia jako peron nr 8.

Pod koniec 2014 roku rozpoczęto budowę dworca po stronie południowej stacji (od strony Alei Jerozolimskich). 9 grudnia 2015 dworzec ten został otwarty. Pod koniec października otwarty został pierwszy z 2 planowanych biurowców West Station, a w grudniu swoje siedziby przeniosły do niego PKP, PKP Intercity i PKP Informatyka.

22 czerwca 2017 PKP PLK podpisało z Torprojektem umowę na projekt gruntownej przebudowy stacji, które obejmuje m.in. poszerzenie przejścia podziemnego z 8 do 60 metrów, zlokalizowanie tam nowej hali z poczekalnią, kasami i sklepami, całkowite zadaszenie i wymianę nawierzchni peronów oraz instalację tam ruchomych schodów.

Źródło: wikipedia.pl

Zaktualizowano wczoraj

Dane teleadresowe

al. Jerozolimskie 142
02-305 Warszawa
place
52.219265, 20.965864Skopiowano do schowka
N52º13'9.354", E20º57'57.11"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Kawiarnia/bistro
Miejsce/obiekt, na terenie którego funkcjonuje kawiarnia, bistro itp.
Parking
Miejsce/obiekt w pobliżu którego istnieje możliwość płatnego lub bezpłatnego zaparkowania samochodu.
Restauracja
Miejsce/obiekt, na terenie którego funkcjonuje restauracja, pizzeria itp.
Toaleta
Miejsce/obiekt posiadające na swym terenie bezpłatną lub płatną toaletę.
Możliwość zwiedzania
Miejsce/obiekt, który jest udostępniany do zwiedzania.
Ogólnodostępny
Obiekt ogólnodostępny dla wszystkich w określonych dniach i godzinach. (np. instytucja publiczna lub kościół czynne w określonych godzinach).
Wstęp bezpłatny

Inne w kategorii: Architektura To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.