Kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę
Kolej linowo-terenowa na Gubałówkę to całoroczna kolej z Zakopanego na Gubałówkę, na Pogórzu Spisko-Gubałowskie jest jednym z najpopularniejszych miejsc w Zakopanem. Ze szczytu Gubałówki rozpościera się przepiękna panorama na Tatry i praktycznie całe Zakopane, dlatego więc Gubałówka to nie tylko najbardziej znany szczyt zimowej stolicy Polski, ale także jeden z najlepszych punktów widokowych na Tatry, Zakopane i Podhale. Już w 1938 roku połączono szczyt Gubałówki z Zakopanem nowoczesną kolejką linowo-terenową przemieszczającą się po wybudowanym torowisku z jedną mijanką. Inwestycja powstała w ramach przygotowań do narciarskich mistrzostw świata w narciarstwie klasycznym FIS, które odbyły się w stolicy Tatr w 1939 roku. Kolejka na Gubałówkę ma 1298 metrów długości, a różnica wzniesień to około 300 metrów. Do przewozu turystów wykorzystywane są dwa wagoniki, które mijają się w połowie trasy. Po modernizacji urządzeń, która miała miejsce w 2001 roku, w ciągu godziny kolejka może wwieźć na szczyt nawet 2000 osób. Kolejka na Gubałówkę jest czynna przez cały rok jedynie na jesieni przeprowadzane są krótkie przeglądy techniczne urządzeń.
Dolna stacja kolejki na Gubałówkę jest na końcu przedłużenia Krupówek: od skrzyżowania deptaka z ulicami Nowotarską i Kościeliską pod samo zbocze. W rejonie górnej stacji z kolei znajduje się ogromny taras widokowy, na którym w słonecznie dni można wypożyczyć m.in. leżaki. Znajduje się tutaj też sporo punktów gastronomicznych w tym budynek restauracji wybudowanej praktycznie równolegle z kolejką. Przy górnej stacji znajduje się też początek legendarnej trasy narciarskiej. Niestety na skutek braku zgody właścicieli terenów, po których jest wytyczona, trasa od kilkunastu lat jest zamknięta. W tej chwili narciarze i snowboardziści mogą zimą korzystać z krótkiego wyciągu orczykowego na Polanie Gubałówka. Przygotowywana jest tam też rynna snowboardowa i snowpark, w sezonie letnim natomiast działa tam specjalna zjeżdżalnia. Każdego roku w sezonie zimowym na Gubałówce można zobaczyć wspaniałą atrakcję "Krainę Światła", czyli ponad milion lampek ledowych, które oświetlają teren przy górnej stacji kolei.
Producentem pierwszych wagonów był Von Roll Berno ze Szwajcarii, natomiast obecnie eksploatowanych Garaventa i Mostostal Czechowice. Operatorem kolei są Polskie Koleje Linowe S.A.
Źródło: wikipedia.pl / visitmalopolska.pl
Dane podstawowe kolei linowo-terenowej na Gubałówke:
- Długość: 1307 m
- Rozstaw szy: 1200 mm
- Prędkość maksymalna: 36 km/h
Kolej linowo-terenowa „Gubałówka” zbudowana została na zlecenie Ligi Popierania Turystyki, jako druga w Polsce po kolei linowo-terenowej „Góra Parkowa” w Krynicy-Zdroju. Budowę rozpoczęto w lipcu, a uruchomiono 20 grudnia 1938, po zaledwie 168 dniach budowy. Ostatnią całkowitą modernizację zakończono 15 grudnia 2001. Jest to kolej z dwoma wagonami, na jednym torze z mijanką pośrodku trasy. Nowoczesne wagony z przeszklonym dachem umożliwiają podczas przejazdu oglądanie panoramy Tatr.
Tabor kolei sprzed modernizacji w 2001 został wykorzystany do adaptacji dawnego wyciągu szybowcowego i budowę kolei linowo-terenowej „Żar” z Międzybrodzia Żywieckiego.
Źródło: wikipedia.pl
Inne obiekty znajdujące się w:
Gubałówka (1126 m n.p.m)
- Kaplica pw. Matki Boskiej Różańcowej na Gubałówce
- Kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę
- Ośrodek narciarski "Gubałówka" w Zakopanem
- RTON Gubałówka
- Taras widokowy na Gubałówce