Kolej linowo-terenowa "Góra Parkowa" w Krynicy-Zdrój
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/1200x800/gora_parkowa_funicular_25.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_18.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_9.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_6.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_15.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_3.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_8.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_12.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/krynica-zdroj_stacja_kolei_na_gore_parkowa.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_4.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_7.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_10.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_13.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_17.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_19.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_20.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_21.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/gora_parkowa_funicular_1.jpg)
![](/data/thumbs/places/4/6/40648/300x300/krynica__gora_parkowa_-_panoramio.jpg)
Kolej linowo-terenowa na Górę Parkową – całoroczna kolej linowo-terenowa z Krynicy-Zdroju na Górę Parkową, w Beskidzie Sądeckim. Została wybudowana w 1937, jako pierwsza w Polsce kolej tego typu, przez firmę Von Roll Bern ze Szwajcarii. Operatorem kolei są Polskie Koleje Linowe S.A.
Dane techniczne;
- Kolej linowo-terenowa na Górę Parkową
- Długość trasy: 642 m
- Poziom stacji dolnej [m n.p.m.] 584,2
- Poziom stacji górnej [m n.p.m.] 732,8
- Różnica poziomów: 148,6 m
- Liczba wagonów 2
- Liczba miejsc w wagonie 50
- Zdolność przewozowa [osób na godzinę] 500
Źródło: wikipedia.pl
Kolej na Górę Parkową wybudowano na zlecenie Ligi Popierania Turystyki. Uruchomiono ją 8 grudnia 1937. Architektura dolnej i górnej stacji kolejki stanowi przykład awangardowego modernizmu. Górna stacja została wyposażona w taras widokowy na dachu, będący jednocześnie kawiarnią. Taras znajdował się dokładnie nad peronem kolei i zapewniał piękną panoramę całej Krynicy. W latach 80. XX wieku, przy okazji remontu, usunięto taras i zainstalowano zwykły pochyły blaszany dach.
Od 15 kwietnia 1945 kolej znajdowała się pod przymusowym zarządem państwowym sprawowanym przez Ministerstwo Komunikacji, początkowo przez jego Departament Ogólny, a od 9 sierpnia 1945 Wydział Turystyki Ogólnej i Akwizycji.
Źródło: wikipedia.pl