Zwiedzamy Lubrzański Szlak Fortyfikacji

Zaktualizowano wczoraj
Zwiedzamy Lubrzański Szlak Fortyfikacji - kopula pancerna 20p7
Zwiedzamy Lubrzański Szlak Fortyfikacji - kanal staropole aerial
Zwiedzamy Lubrzański Szlak Fortyfikacji - mru panzerwerk 712 pz w 712 3
Zwiedzamy Lubrzański Szlak Fortyfikacji - mru panzerwerk 713 pz w 713 2
Zwiedzamy Lubrzański Szlak Fortyfikacji - mru panzerwerk 778 pz w 778 1
Zwiedzamy Lubrzański Szlak Fortyfikacji - pz w 766
collections6

Lubrzański Szlak Fortyfikacji pozwala na niezwykłą podróż w głąb historii, śladami potężnych fortyfikacji, które miały bronić wschodnich granic niemieckiej Rzeszy. Lubrzański Szlak Fortyfikacji to fascynująca, naziemna trasa, która przeniesie nas w czasy, gdy region ten był areną zaciętych walk.

Prowadzi wśród pól i lasów odsłaniając ogrom i rozmach umocnień z czasów II wojny światowej. Trasa szlaku liczy 11,5 km, a i pozwala na zobaczenie 11 różnych, unikalnych obiektów bojowych. Szlak rozpoczyna się przy jednym z trzech planowanych schronów baterii pancernej nr 5 - Pz.Batt. 5 "Nordwerk". Miały to być najpotężniejsze obiekty niemieckich fortyfikacji, uzbrojone w haubice kalibru 149 mm, ale nigdy nie zostały ukończone.

Lubrzański Szlak jest częścią większego systemu umocnień – Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU). To jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zbudowany przez Niemców w latach 30. XX wieku. Jego celem było zabezpieczenie wschodnich granic Rzeszy przed potencjalną agresją.

Co zobaczymy na szlaku?

  • Pz.Batt. 5 Nordwerk: Ten nieukończony schron to doskonałe wprowadzenie w świat fortyfikacji. Jego solidna konstrukcja i strategiczne położenie świadczą o skali planowanych inwestycji.
  • Komin wentylacyjny: Ten unikalny obiekt był niezbędny do zapewnienia odpowiedniej wentylacji w podziemnych korytarzach.
  • Panzerwerk 766, 715, 713, 712: To tylko niektóre z imponujących schronów bojowych, które można zobaczyć na szlaku. Każdy z nich ma swoją unikalną historię i specyfikę.
  • Zapory drogowe i kolejowe: Te imponujące budowle miały za zadanie utrudnić lub uniemożliwić ruch wroga.
  • Panzerwerk 778 i 780: Te schrony, położone strategicznie, miały zabezpieczać kluczowe punkty komunikacyjne.

Dlaczego warto odwiedzić Lubrzański Szlak Fortyfikacji?

  • Dotknąć historii: To szansa, aby przenieść się w czasie i poczuć atmosferę tamtych lat.
  • Podziwiać inżynierię: Fortyfikacje to prawdziwe dzieła inżynierii, które budzą podziw.
  • Aktywny wypoczynek: Spacerując po szlaku, można podziwiać piękno przyrody i cieszyć się świeżym powietrzem.
  • Niecodzienne wrażenia: Zwiedzanie fortyfikacji to przygoda dla całej rodziny.

Lubrzański Szlak Fortyfikacji to niezwykła podróż w czasie i przestrzeni. To miejsce, gdzie historia spotyka się z naturą, a przeszłość przeplata się z teraźniejszością. Jeśli jesteś miłośnikiem historii, militariów lub po prostu szukasz nowych wrażeń, to miejsce jest właśnie dla Ciebie.

Charakterystyka trasy Lubrzański Szlak Fortyfikacji:

  • długość trasy: 11,5 km;
  • czas: ok. 3-4 h;
  • dostępność: 24h/7;
  • rodzaj trasy: piesza;
  • trudność trasy: łatwa;
  • rodzaj drogi: asfaltowa/polna/leśna;
  • wzniesienia: 90 m;
  • zejścia: 90 m;
  • dojazd samochodem: tak;
  • parking: bezpłatny;
  • opłaty za wstęp lub zwiedzanie: brak;
  • toaleta na trasie: tak (w punckie startowym);
  • gastronomia na trasie: tak;
  • miejsca na piknik lub odpoczynek: nie;
  • trasa dla wózków dziecięcych: nie;
  • trasa dla niepełnosprawnych: nie;
  • trasa częściwo w słońcu i częściwowo w cieniu;
  • polecany termin odwiedzenia: dowolny;
  • przydatne wyposażenie: wygodne (sportowe) obuwie, latarka.

Dojazd:

Trasę rozpoczynamy przy bezpłatnym parkingu, gdzie rozpoczyna się podziemna trasa turystyczna „Pętla Boryszyńska”. Bez problemu tu dotrzemy samochodem zarówno od strony Boryszyna, jak i Staropola. Istnieje możliwość dotarcia autobusami PKS z Świebodzina, wówczas najdogodniej dojechać do centrum Boryszyna, skąd mamy ok. 1,5 km pieszo do parkingu przy Pz.Batt. 5 "Nordwerk".

Opis trasy:

Lubrzański Szlak Fortyfikacji prowadzi głównie przez otwarte przestrzenie pól i łąk, idealne dla miłośników pieszych wędrówek czy jazdy rowerem. Tylko na krótkich odcinkach trasa przecina się z drogami, umożliwiając dotarcie do niewielkich miejscowości, takich jak Staropole czy Boryszyn.

Atrakcje na trasie:

  • MRU - Pz.Batt. 5 "Nordwerk" - mru pz batt 5 nordwerk 1

    MRU - Pz.Batt. 5 "Nordwerk"

    Pz.Batt. 5 Nordwerk to niezwykły obiekt, który stanowi niejako wizytówkę podziemnego labiryntu Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Choć pierwotnie miał być częścią większego kompleksu, czyli baterii pancernej nr 5, to dziś pełni zupełnie inną rolę. Budowa Pz.Batt. 5 Nordwerk nie została dokończona. Jednak to, co udało się stworzyć, jest imponujące. Obiekt posiada solidną...

  • MRU - Komin wentylacyjny - mru komin wentylacyjny

    MRU - Komin wentylacyjny

    Komin wentylacyjny MRU znajdujący się w obrębie Grupy Warownej "Jahn" jest ostatnim zachowanym obiektem tego typu w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (MRU). Całe fortyfikacje były podzielone na pięć stref wentylacyjnych. Powietrze czerpano za pomocą urządzeń wentylacyjnych w obiektach bojowych oraz za pomocą czerpni w 12 kominach wentylacyjnych. Komin znajduje się bez-pośrednio ok. 30 metrów...

  • MRU - Panzerwerk 766 (Pz.W. 766) - pz w 766

    MRU - Panzerwerk 766 (Pz.W. 766)

    Panzerwerk 766 (Pz.W. 766) to stosunkowo nieduży, dwukondygnacyjny schron zbudowany w 1937 roku, należący do Grupy Warownej "Jahn" wchodzącej w skład Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU), tj. zbudowanej w latach 30. XX niemieckiej linii obrony. Miał ochraniać A-Werk "NORD", dlatego znajdują się w nim również pomieszczenia koszarowe. Jego wyposażenie stanowiły trzy ciężkie karabiny...

  • MRU - Panzerwerk 715 (Pz.W. 715) - pz w 715

    MRU - Panzerwerk 715 (Pz.W. 715)

    Panzerwerk 715 (Pz.W. 715) to dwukondygnacyjny schron zbudowany w latach 1937/38, z dobrze zachowanym wnętrzem (m.in. maszynownią). Był uzbrojony w trzy ciężkie karabiny maszynowe (MG34 i MG08), miotacz ognia i granatnik. W 1940 roku schron prezentowany był zagranicznym ekspertom podczas wycieczki propagandowej. Obecnie obiekt zachowany w bardzo dobrym stanie, posiada...

  • MRU - Panzerwerk 713 (Pz.W. 713) - mru panzerwerk 713 pz w 713 2

    MRU - Panzerwerk 713 (Pz.W. 713)

    Panzerwerk 713 (Pz.W. 713) to jednokondygnacyjny schron zbudowany w 1937 roku, uzbrojony w cztery ciężkie karabiny maszynowe MG 34 oraz jedcen MG 08, miotacz i granatnik motorowy. Zachowany w bardzo dobrym stanie, posiada większość oryginalnych kopuł pancernych, w tym unikatową typu 60P8. Schron należy do Grupy Warownej "Jahn" wchodzącej w skład Międzyrzeckiego...

  • MRU - Panzerwerk 712 (Pz.W. 712) - mru panzerwerk 712 pz w 712 3

    MRU - Panzerwerk 712 (Pz.W. 712)

    Panzerwerk 712 (Pz.W. 712) to duży schron o dwóch kondygnacjach, wybudowany w latach 1938-39, który wchodził w skład Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU). Wyposażony aż w pięć ciężkich karabinów maszynowych (MG 34 i MG 08), granatnik i miotacz płomieni. Dodatkowo jego uzbrojenie miała uzupełniać armata przeciwpancerna kal. 50 mm w obrotowej wieży. Po...

  • MRU - Zapora kolejowa przy Panzerwerk 712 - mru panzerwerk 712 pz w 712 1

    MRU - Zapora kolejowa przy Panzerwerk 712

    Zapora kolejowa przy Panzerwerk 712 (Pz.W. 712) będąca elementem ufortyfikowanej linii obronnej zwanej Międzyrzeckim Rejonem Umocnionym (MRU). Znajdująca się w tym miejscu zapora miała za zadanie uniemożliwić przejazd wrogich wojsk pobliską linią kolejową, prowadzącą w kierunku Międzyrzecza. Spełniała podobne funkcje jak inne tego typu obiekty: począwszy od ruchomych mostów, przez betonowe rzędy „zębów smoka", po...

  • MRU - Zapora drogowa przy Panzerwerk 712 - 0129c56e b4b2 b91a a4b2 fdbc3254da2e

    MRU - Zapora drogowa przy Panzerwerk 712

    Zapora drogowa przy Panzerwerk 712 (Pz.W. 712) będąca elementem ufortyfikowanej linii obronnej zwanej Międzyrzeckim Rejonem Umocnionym (MRU). Wybudowana aby zatrzymać lub spowolnić ruch przeciwnika na drodze łączącej wsie Staropole i Nowy Dworek. Pełniła podobne zadania jak innego rodzaju zapory drogowe i kolejowe: począwszy od ruchomych mostów, przez betonowe rzędy „zębów smoka", po rowy przeciwpancerne,...

  • MRU - Panzerwerk 708 (Pz.W. 708) - mru panzerwerk 708 pz w 708 2

    MRU - Panzerwerk 708 (Pz.W. 708)

    Panzerwerk 708 (Pz.W. 708) to dwukondygnacyjny, częściowo zniszczony schron bojowy wybudowany w latach 1937-38, potężnie uzbrojony, położony tuż przy obiektach grupy warownej "Körner" wchodzącej w skład Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU), tj. zbudowanej w latach 30. XX niemieckiej linii obrony. Schron wyposażony w cztery karabiny MG 34, dwa MG 08, miotacz ognia, granatnik. Dodatkowo...

  • MRU - Panzerwerk 780 (Pz.W. 780) - mru panzerwerk 770 pz w 770 3

    MRU - Panzerwerk 780 (Pz.W. 780)

    Panzerwerk 780 (Pz.W. 780) to schron bojowy wybudowany w latach 1934-35 w centrum Staropola na niewielkim wzniesieniu, blokował skrzyżowanie dróg. Był uzbrojony w dwa ciężkie karabiny maszynowe MG 08 i prócz pancernej kopuły strzelniczej był wyposażony w małą kopułę obserwacyjną. Oprócz niego wybudowano tu również lekki schron dla ckm-u i...

  • Stacja kolejowa Staropole - staropole stacja kolejowa staropole fotopolska eu 261011

    Stacja kolejowa Staropole

    Stacja kolejowa Staropole – nieczynny przystanek kolejowy w Staropolu w województwie lubuskim, w Polsce....

  • MRU - Panzerwerk 778 (Pz.W. 778) - mru panzerwerk 778 pz w 778 3

    MRU - Panzerwerk 778 (Pz.W. 778)

    Panzerwerk 778 (Pz.W. 778) to dwukondygnacyjny schron bojowy na skraju Boryszyna, powstały w latach 1934-35, wchodził w skład Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU), tj. zbudowanej w latach 30. XX niemieckiej linii obrony. Wyposażony w dwa ciężkie karabiny MG 08 i wytaczane ze schronu działo przeciwpancerne - blokował drogę przez kanał Jeziora Paklicko Małe....

 

Mapa interaktywna z atrakcjami dostępnymi na trasie:

Może też Cię zaciekawią

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.