Helska Kolej Wąskotorowa
Sezonowa kolejka wąskotorowa działająca na terenie Muzeum Helu i służąca do przemieszzczania zwiedzających pomiędzy obiektami muzeum.
Pierwsza kolejka dowozi pasażerów ze stanowiska artyleryjskiego B2 (Bruno). w którym znajduje się Muzeum, trasą ok. 0,5 km do stanowiska nr 3 (Caesar) - gdzie każdy może postrzelać na strzelnicy bojowej z prawdziwej broni.
Od wiosny 2013 zwiedzający dojeżdżają drugą kolejką wąskotorową także do nowo powstałego Muzeum Kolei Helskich. Dzięki przedłużeniu trasy kolejki o blisko kilometr, do i tak bogatego pakietu atrakcji doliczyć można kilka następnych, między innymi przesiadkę na drugi pociąg, przejazd na teren do niedawna ściśle strzeżonych przez wojsko Magazynów Amunicyjnych baterii Schleswig-Holstein, czy zwiedzanie wnętrza jednego z obiektów, w którym znajduje się oddział MOW - Muzeum Kolei Helskich. Na pasażerów kolejki czeka tam także wystawa plenerowa, w tym prawdziwa, unikatowa lokomotywa manewrowa LS-40, jedna z zaledwie kilku zachowanych w Polsce.
Podkreślić warto, że mimo dużej ilości atrakcji, całość pakietu "przejazd kolejką wąskotorową", łącznie ze zwiedzaniem, zajmie nie więcej niż 45 minut intensywnej przygody. Istnieje możliwość przejazdu kolejką wąskotorową Muzeum na zamówienie, połączona ze zwiedzaniem Muzeum Kolei Helskich.
Źródło: helmuzeum.pl
Na terenie oddanym wojsku w 1936 roku dekretem Prezydenta RP jako "Rejon umocniony Hel" (obejmującym cześć półwyspu od Juraty do końca cypla) w 1934 roku przystąpiono do budowy sieci kolejki wąskotorowej, jednotorowej o szerokości 100 cm, dla celów wojskowych. Specjalne wagoniki do przewozu min, torped itd. wykonały Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej w Gdyni. Dwie lokomotywki dieslowskie wykonały "Zakłady Ostrowieckie" w Ostrowcu Świętokrzyskim i dostarczyły je na Hel z początkiem 1938 roku. Długość torów całej sieci kolejki helskiej wynosiła 26 km.
Wszystkie obiekty wojskowe zbudowane w helskim lesie miały doprowadzone tory kolejki wąskotorowej. W czasie okupacji Niemcy rozbudowali sieć torów do własnych potrzeb.
Po wojnie rozebrano większość torów kolejki wąskotorowej, Muzeum Obrony Wybrzeża odbudowało nieistniejący fragment wąskich torów łaczący stanowiska B2-Brono i B3-Caesar.
Źródło: gohel.pl