Grupy obiektów:Twierdza Przemyśl

Twierdza Przemyśl - Fort N XXIa "Kanał"

Nr w rejestrze zabytków:
A-53 z 25.03.2002
Data powstania obiektu: 1890 r.

Fort N XXIa „Kanał” Twierdzy Przemyśl przy ul. Batorego zbudowany ok. 1890, zmodernizowany około 1900-1910, przebudowany około 1930 (fort artyleryjski, stały).

Budowę wewnętrznej, ciągłej linii obronnej – rdzenia Noyon planowano od 1872 r. Pierwszy projekt rdzenia opracował gen. Daniel Salis Soglio, ówczesny Generalny Inspektor Inżynierii Fortecznej w Przemyślu. W 1877 r. oraz w 1884 r. zmodyfikował go Anton Werner, szef Dyrekcji Inżynierii Fortecznej dla Galicji we Lwowie. Jednak rozpoczęte w 1877 r. prace fortyfikacyjne objęły jedynie pierścień zewnętrzny. Budowę rdzenia odkładano na okres mobilizacji. Dopiero w 1887 r., w związku z pogorszeniem sytuacji politycznej w Europie i zagrożeniem wybuchu wojny z Rosją, Salis Soglio uzyskał zgodę na dodatkowe wzmocnienie Twierdzy Przemyśl. Przygotowanie wojenne twierdzy objęło rekonstrukcję dzieł zbudowanych w poprzednim okresie, budowę nowych baterii i szańców pierścienia zewnętrznego oraz tzw. „linii wspierającej”, budowę dróg fortecznych, magazynów, rozbudowę szpitala. Budowę rdzenia Noyau o długości 16 km otaczającego miasto na obu brzegach Sanu ukończono do listopada 1887 r. Zadaniem rdzenia było zabezpieczenie centrum twierdzy z licznymi magazynami przed niespodziewanym, gwałtownym atakiem rosyjskiej konnicy bezpośrednio po rozpoczęciu działań wojennych, przed przygotowaniem zewnętrznej linii fortów do obrony. Rdzeń z bramami fortecznymi spełniał także rolę policyjną – umożliwiał kontrolowanie ruchu osób.

Na drogach wychodzących z Twierdzy Przemyśl w linii rdzenia wykonano ufortyfikowane bramy forteczne. Jedną z tych bram wzniesiono na fortecznej drodze dojazdowej łączącej Przemyśl z VI obwodem obronnym Siedliska pierścienia zewnętrznego. Nazwę bramy zaczerpnięto od nazwy miejscowości Krówniki, położonej na przedpolu rdzenia, przez którą prowadziła droga forteczna. W czasie walk o Twierdzę Przemyśl brama była obsadzona wartą, której żołnierze zakwaterowani byli prawdopodobnie w wartowni wzniesionej przy skrzyżowaniu z drogą rokadową rdzenia, na zapleczu bramy.

Prawdopodobnie w okresie międzywojennym zdjęto skrzydła bramy, która wówczas utraciła znaczenie militarne. Po II wojnie światowej zniwelowano szaniec bramny po pn.-zach. stronie ob. ul. J. Jasińskiego. Po drugiej stronie ulicy zbudowano ogrodzenie wojskowej bazy paliw zlokalizowanej na terenie baterii 13 (późniejszej N XXa) „Kanał” oraz częściowo zniwelowano (obniżono) wał rdzenia pomiędzy bramą a baterią. W ramach modernizacji drogi zmieniono jej nawierzchnię na asfaltową oraz zbudowano chodnik. W tym czasie uszkodzeniu uległy także mury bramne.

Źródło: zabytek.pl

Zaktualizowano 3 miesiące temu

Inne obiekty znajdujące się w:
Twierdza Przemyśl

Dane teleadresowe

Stefana Batorego
37-700 Przemyśl
place
49.774670739010304, 22.801167748474832Skopiowano do schowka
N49º46'28.815", E22º48'4.204"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Ruina/pozostałości
Miejsce/obiekt znajdujące się obecnie w stanie ruiny lub z którego pozostały jedynie niewielkie ślady świadczące o jego dawnym istnieniu.
Tylko z zewnątrz
Obiekt dostępny do zwiedzenia tylko z zewnątrz.
austriackie
Obiekty militarne wybudowane przez wojsko austriackie.
Własność prywatna

Inne w kategorii: Militaria To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.