Grupy obiektów:Twierdza Przemyśl

Twierdza Przemyśl - Fort N XXIa "Kanał"

Nr w rejestrze zabytków:
A-53 z 25.03.2002
Twierdza Przemyśl - Fort N XXIa "Kanał" - schowek01
Twierdza Przemyśl - Fort N XXIa "Kanał" - d2019015919
Data powstania obiektu: 1890 r.
Opis

Fort N XXIa „Kanał” Twierdzy Przemyśl przy ul. Batorego zbudowany ok. 1890, zmodernizowany około 1900-1910, przebudowany około 1930 (fort artyleryjski, stały).

Historia

Budowę wewnętrznej, ciągłej linii obronnej – rdzenia Noyon planowano od 1872 r. Pierwszy projekt rdzenia opracował gen. Daniel Salis Soglio, ówczesny Generalny Inspektor Inżynierii Fortecznej w Przemyślu. W 1877 r. oraz w 1884 r. zmodyfikował go Anton Werner, szef Dyrekcji Inżynierii Fortecznej dla Galicji we Lwowie. Jednak rozpoczęte w 1877 r. prace fortyfikacyjne objęły jedynie pierścień zewnętrzny. Budowę rdzenia odkładano na okres mobilizacji. Dopiero w 1887 r., w związku z pogorszeniem sytuacji politycznej w Europie i zagrożeniem wybuchu wojny z Rosją, Salis Soglio uzyskał zgodę na dodatkowe wzmocnienie Twierdzy Przemyśl. Przygotowanie wojenne twierdzy objęło rekonstrukcję dzieł zbudowanych w poprzednim okresie, budowę nowych baterii i szańców pierścienia zewnętrznego oraz tzw. „linii wspierającej”, budowę dróg fortecznych, magazynów, rozbudowę szpitala. Budowę rdzenia Noyau o długości 16 km otaczającego miasto na obu brzegach Sanu ukończono do listopada 1887 r. Zadaniem rdzenia było zabezpieczenie centrum twierdzy z licznymi magazynami przed niespodziewanym, gwałtownym atakiem rosyjskiej konnicy bezpośrednio po rozpoczęciu działań wojennych, przed przygotowaniem zewnętrznej linii fortów do obrony. Rdzeń z bramami fortecznymi spełniał także rolę policyjną – umożliwiał kontrolowanie ruchu osób.

Na drogach wychodzących z Twierdzy Przemyśl w linii rdzenia wykonano ufortyfikowane bramy forteczne. Jedną z tych bram wzniesiono na fortecznej drodze dojazdowej łączącej Przemyśl z VI obwodem obronnym Siedliska pierścienia zewnętrznego. Nazwę bramy zaczerpnięto od nazwy miejscowości Krówniki, położonej na przedpolu rdzenia, przez którą prowadziła droga forteczna. W czasie walk o Twierdzę Przemyśl brama była obsadzona wartą, której żołnierze zakwaterowani byli prawdopodobnie w wartowni wzniesionej przy skrzyżowaniu z drogą rokadową rdzenia, na zapleczu bramy.

Prawdopodobnie w okresie międzywojennym zdjęto skrzydła bramy, która wówczas utraciła znaczenie militarne. Po II wojnie światowej zniwelowano szaniec bramny po pn.-zach. stronie ob. ul. J. Jasińskiego. Po drugiej stronie ulicy zbudowano ogrodzenie wojskowej bazy paliw zlokalizowanej na terenie baterii 13 (późniejszej N XXa) „Kanał” oraz częściowo zniwelowano (obniżono) wał rdzenia pomiędzy bramą a baterią. W ramach modernizacji drogi zmieniono jej nawierzchnię na asfaltową oraz zbudowano chodnik. W tym czasie uszkodzeniu uległy także mury bramne.

Źródło: zabytek.pl

Zaktualizowano 8 miesięcy temu

Inne obiekty znajdujące się w:
Twierdza Przemyśl

Dane teleadresowe

Stefana Batorego
37-700 Przemyśl
place
49.774670739010304, 22.801167748474832Skopiowano do schowka
N49º46'28.815", E22º48'4.204"Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Ruina/pozostałości
Miejsce/obiekt znajdujące się obecnie w stanie ruiny lub z którego pozostały jedynie niewielkie ślady świadczące o jego dawnym istnieniu.
Tylko z zewnątrz
Obiekt dostępny do zwiedzenia tylko z zewnątrz.
austriackie
Obiekty militarne wybudowane przez wojsko austriackie.
Własność prywatna

Inne w kategorii: Militaria To najbliższe atrakcje w tej samej kategorii.

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.