Grupy obiektów:Beskid Śląski
Opis

Źródło Olzy znajduje się na terenie adminisracyjnym Gminy Istebna, na zachodnich stokach Beskidu Śląskiego. Olza powstaje przez połączenie małych potoków górskich, które wypływają przeważnie na zachodnich stokach Gańczorki (909 m n. p. m.), częściowo Tynioka (891 n. p. m.) i Koczego Zamku (846 m n.p.m.). W miejscu ioznaczonym jako źródło Olzy znajduje się tablica informująca o źródle oraz tablica z tekstem pieśni Jana Kubisz "Płyniesz Olzo".  Do dyspozycji turysów ustawiono ławeczki, gdzie siadając i odpoczywając można podziwiać widoki w kierunku Istebnej, a dalej Beskidu Śląsko-Morawskiego. Możn również ugasić pragnienie czyściutką i smaczną wodą prosto ze źródła Olza.

Olza jest prawym dopływem Odry. Długość rzeki wynosi 99 km, powierzchnia zlewiska 1118 km kwadratowych, z czego 479 km na terytorium Polski. Wypływająca w Beskidzie Śląskim rzeka uchodzi do Odry w rejonie Bogumina i wsi Olza. Po kilkunastu km na terenie Polski Olza wpływa w granice Republiki Czeskiej. Płynąc pomiędzy Jabłonkowem a Trzyńcem przez tereny określane mianem Zaolzia (stanowiące przedmiot historycznego sporu polsko-czeskiego), rzeka stanowi od Jasnowic granicę pomiędzy Beskidem Śląskim i Śląsko-Morawskim. W rejonie Trzyńca i Cieszyna do rzeki dochodzi ponownie granica polsko-czeska i biegnie nią aż do ujścia do Odry - za wyjątkiem odcinka w rejonie Karwiny (gdzie w całości należy do Republiki Czeskiej).

Źródło: wikipedia.pl / slaskie.travel

Jak dotrzeć?

Pieszo

Do źródła Olzy poprowadzona została Ścieżka spacerowa "Źródła Olzy oznaczona kolorem żółto-białym. Trasa liczy 6 km długości, a jej przejście zajmuje 1 h 10 min do źródła, zaś 1h 40 min do złączenia z niebieskim szlakiem turystycznym biegnącym w kierunku Koniakowa lub Baraniej Góry. Wzdłuz ścieżki postawione są 3 tablice informacyjne: na początku przy dawnym schronisku Zaolzianka, druga przy zbiorniku wodnym i 3 na styku ścieżki z niebieskim szlakiem. Ścieżka spacerowa wzdłuż rzeki Olzy jest idealna na wspólne spacery lub piesze wędrówki. Ścieżka praktycznie w ¾ prowadzi po asfaltowej leśnej drodze, która zamknięta jest dla ruchu samochodowego. Dzięki temu ten odcinek idealny jest na rower, rolki, czy niedzielne spacery, gdzie po drodze zobaczymy zbiornik retencyjny Olza i możemy dojść do źródeł rzeki.

Początek ścieżki spacerowej do Źródeł Olzy to rozwidlenie dróg w Istebnej na Zaolziu (przy dawnym schronisku Zaolzianka). Droga w lewo pod górę prowadzi do Łączyny i na Stecówkę. My podążamy na wprost w kierunku Koniakowa – Rastoki, gdzie początkowo trasa prowadzi razem z żółtym szlakiem turystycznym biegnącym do Koniakowa. Po lewej stronie mijamy parking, zaś po prawej towarzyszy nam rzeka Olza, a w głębi za nią boisko sportowe i kompleks rekreacyjny.

Rowerem

Do samego źródła Olzy trzeba dojść pieszo (w górę), ale już mniej więcej 600 m od źródła zaczyna się trasa rowerowa, która prowadzi najpierw leśną drogą, a następnie po asfaltowej nawierzchni. 6 km trasy do schroniska Zaolzianka pokrywa się z ścieżką spacerową do Źródeł Olzy. W całości na rowerzystów czeka 13 km prostej trasy prowadzącej m.in. obok dwóch ośrodków narciarskich Złoty Groń i Zagroń oraz parku wodnego Olza. Dalej trasa biegnie koło stacji benzynowej i dalej na Szymcze, w kierunku na Czechy. Ciekawą drogą odchodzącą od trasy po stronie polskiej jest wyjazd na wzgórze do przysiółka Wilcze, gdzie znajduje się Izba pamięci alpinisty Jerzego Kukuczki, którego rodzina pochodziła z Istebnej. Zobaczyć tam można np. pamiątki z wypraw oraz sprzęt do wspinaczki górskiej. W Bukowcu, w miejscach, gdzie rzeka Olza wypływa z Polski, a wpływa na teren Czech, rozpoczyna się trasa rowerowa nr 10 i biegnie do Jablunkova i dalej przez Beskidy Cieszyńskie.

Źródło: istebna.eu

Zaktualizowano 6 dni temu

Najbliższe atrakcje W najbliższej okolicy znajduje się wiele ciekawych atrakcji. Oto niektóre z nich.

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.